9 Ocak 2010 Cumartesi

sonuç ve öneriler

SONUÇ VE ÖNERİLER:
İşbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini
geliştirmeye etkisinin incelendiği bu araştırmada, deney ve kontrol grubu
öğrencilerinin bilimsel süreç beceri ön test puanlarının istatistiksel olarak
farklılaşmadığı görülmüştür. Buna göre deney ve kontrol
grubunun uygulama öncesinde denk düzeyde olduğu görülmektedir.
Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin bilimsel süreç beceri ön test –
son test puanları arasında anlamlı farklılığın olduğu görülmektedir. Deney ve kontrol grubunun bilimsel süreç beceri son test puanları
arasındaki ilişki incelenmiş, deney grubundaki öğrenciler lehine anlamlı bir
farkın olduğu görülmüştür. Bu sonuca göre işbirlikli öğrenme
yönteminin, geleneksel öğrenme yöntemine göre bilimsel süreç becerilerini
kazandırma yönünden daha başarılı olduğu görülmüştür. Germann, Aram
ve Burke 7. sınıf öğrencileri üzerinde yaptıkları çalışmada
öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin, oluşturulan deney düzenekleri ile
ilişkisini incelemiş ve öğrencilerin nedensel becerilerinin gelişimi, yüksek
düzeyde düşünme becerisi ve bilimsel süreç becerilerinin fen laboratuarlarındaki etkinliklerle geliştirilebileceğini belirtmiştir. Bunun için
hipotez kurma, değişkenleri tanımlama ve model oluşturma gibi aktiviteleri
içeren deneylerin oluşturulmasını önermiştir. Walters ve Soyıbo,beş
bilimsel süreç becerisinin lise öğrencilerinin performansları üzerindeki
etkilerini incelemek için yaptığı çalışmada; öğrencilerin bilimsel süreç
becerilerinin okul türü, sınıf ve sosyo-ekonomik düzeye göre değişiklik
gösterdiğini belirtmiştir. Buradan okul türünün önemli bir belirleyici
olduğu, diğer değişkenlerin ise öğrencilerin performanslarını etkilemediği
tespit edilmiştir.Deney grubunda uygulaması yapılan işbirlikli öğrenme etkinliklerinin
bilimsel süreç becerilerinden; verileri kaydetme, sayı ve uzay ilişkileri
kurma ve değişkenleri belirleme becerilerinde daha yüksek düzeyde olumlu
bir gelişmenin olduğu belirlenmiştir. Germann ve Aram,
364 öğrenci üzerinde yapmış oldukları çalışmada; verilerin kaydedilmesi,
verilerin yorumlanması ve hipotezlerin test edilmesiyle ilgili olan bilimsel
becerileri öğrenci performanslarıyla ilişkili olarak incelemiştir. Öğrencilerin
% 61’i verileri başarıyla kaydetmiş, %69’u ise hipotezlerin sonuçlarına
varamamışlardır. Öğrencilerin % 81’i aktivitenin sonucuna ulaşamamıştır.
Bu sonuçlar ışığında yapılabilecek çalışmalara yer vermiştir. Bulunan bu
sonuçlar paralellik göstermektedir.
İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi
Araştırma bulguları çerçevesinde oluşturulan sonuçlara göre, fen
bilgisi öğretiminde işbirlikli öğrenme yöntemi uygulanırken aşağıdaki
noktalara dikkat edilmesi, öğrencilerin başarılarını ve başarı
geliştirebilecektir.
Bilimsel süreç becerilerinin kazandırılmasında sınıf içinde
öğretmenin uyguladığı yöntem ve teknikler önemli rol oynamaktadır. Bu
anlamda işbirlikli öğrenme yöntemi bilimsel süreç becerilerini geliştirme
yönünden etkili olarak kullanılabilir. Ayrıca yapılacak aktivitelerin ve
deneylerin bilimsel süreç becerilerini kazandıracak şekilde planlanması
gerekir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder