9 Ocak 2010 Cumartesi

İşbirlikli öğrenme yöntemi

İşbirlikli Öğrenme Yöntemi
İşbirliği insanoğlunun yaşamının her kademesinde farkında
olmadan kullandığı bir birlikte çalışma yöntemidir. İnsanoğlu
yaradılışından bu yana günlük yaşamda karşılaşılan birçok problemin
üstesinden gelmek için birlik olmuş ve bir amaç doğrultusunda çalışmıştır.
Sınıf ortamında da işbirlikli öğrenme yöntemi, öğrencilerin ortak bir amaç
doğrultusunda küçük gruplar halinde birbirlerinin öğrenmesine yardım
ederek çalışmalarıdır.
İşbirlikli öğrenme etkinliklerinde öğrenciler, sıklıkla uzun bir zaman
süresine yayılmış ve bir hayli problem çözmeyi gerektiren karmaşık bir
görevi yerine getirmek için küçük gruplar halinde birlikte çalışırlarBu anlamda işbirlikli öğrenme yöntemi bir grup çalışmasıdır. Ama her grup çalışması işbirlikli öğrenme gruplarını oluşturmaz. İşbirlikli öğrenme gruplarının oluşturulmasında ve uygulanmasında grup çalışmalarından farklılık arz eder.
İşbirlikli öğrenme yöntemini uygularken bazı basamakları göz
önünde tutarak hazırlık yapılmalıdır. Sönmez’e göre işbirlikli
öğrenme 6 basamaktan oluşmaktadır. Bu basamakları şu şekildedir:
1. Hedefleri saptama,
2. Kaynaklarla öğrenciye bilgi sunma,
İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi
3. Bir konuda çalışılarak öğrencilerden küçük grup oluşturma,
4. Gruba belirlenen konu üzerinde çalışması için, belli bir zaman verme
ve onların takım halinde çalışmalarına yardım etme,
5. Sonuçları değerlendirme,
6. Hem bireyin, hem de grubun erişisini (son test ile ön test puanları
arasındaki fark) kavramadır.
İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımı uygulanırken gruplarda birçok önemli
noktaya dikkat edilmelidir. Bu noktalar gruplarda verimliliğin artmasında
ve öğrenciden beklenen davranışların oluşmasında önemlidir. Bu noktalar;
amaçları doğrudan bir anlatımla vermek, öğrencileri heterojen olarak
gruplandırmak, grup içi olumlu dayanışmayı sağlamak, öğrencilere
“öğrenmelisiniz” talimatını aşılamak, bireysel sorumluluk duygusunu
geliştirmek, genel katılım ödüllerini arttırmak, grup ve kişisel başarı için
ödüllendirme yollarını geliştirmek, başarının yakalanması için eşit fırsatlar
sağlamak, aktif yeteneklerin gelişmesi için çaba harcamak, öğrencilere grup
içi etkileşimlerinin gelişmesini değerlendirme fırsatı vermektir. Öğretmen
kolaylaştırıcı unsur olarak rol oynamalıdır.İşbirlikli Öğrenme Yöntemi tek bir yöntem gibi düşünülmesine rağmen birçok teknikten oluşmaktadır. Bu tekniklerin farklılaşmasının sebebi İşbirlikli Öğrenme gruplarının oluşturulmasından değil, uygulanan derse veya üniteye göre değişiklik göstermesi ve sınıfın düzenlenmesinden kaynaklanmaktadır. Bu araştırmada öğrenci takımları başarı bölümleri tekniği kullanılmış ve bilimsel süreç becerilerinin öğrencilere nasıl kazındırılabileceği sorusuna yanıt olarak işbirlikli öğrenme yönteminin öğrenciler üzerinde bilimsel süreç becerilerine etkisi incelenmiştir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder