20 Ekim 2009 Salı

Okul Öncesinde İşbirlikçi Öğrenme

İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME NEDİR?

İşbirlikli öğrenme, öğrencilerin ortak bir hedef doğrultusunda küçük gruplar halinde birbirinin öğrenmesine yardım ederek çalışmalarıdır. Bu çalışmada öğretmenler, sınıf içi öğrenme ortamını organize eder konumdadır. Klasik küme çalışmasına benzese de her grup çalışması işbirlikli öğrenme değildir.Bir grup çalışmasının işbirlikli öğrenme olabilmesi için gruptaki öğrencilerden beklenen, hem kendilerinin hem de diğerlerinin öğrenmesini en üst düzeye çıkarmaya çalışmalarıdır. Sonuçta elde edilen başarı tek tek bireylerin katkısıyla elde edilmiş grup başarısıdır. Öğrenciler, yaparak ve yaşayarak öğrenim sürecine katılırlar. Bu tip eğitim süreçlerinin bireye katkısı yetişkinlikte herhangi bir şirket çalışanın "ben üzerime düşeni yaptım ama şirket zarar etti" yerine " ben ve arkadaşlarım çalışarak şirketi kar yapar duruma geçirdik " mantığıdır. Toplumumuzda önemli eksikliklerden olan takım ruhu ve takım çalışmasına yatkınlığı geliştirme konusunda çok önemli bir öğrenme kuramıdırr.İşbirlikli öğrenme;-Birlikte Öğrenme-Akademik çelişki-Öğrenci takımları-Birleştirme-Buluş/Descubrimiento-Birlikte soralım, birlikte öğrenelim gibi birçok teknik içerir.

FEN BİLGİSİNDE İŞ BİRLİKLİ ÖĞRENME:

İşbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisinin
incelendiği bu araştırma için, Fen Bilgisi Öğretmenliği 1. sınıfında okuyan
210 öğrenciden 1 deney 1 kontrol grubu oluşturulmuştur. Öğretim
etkinliklerinin gerçekleştirileceği ders olarak, Fizik II Dersi Laboratuvarı
seçilmiş ve uygulama “Elektrik” ünitesinin işleneceği haftaları kapsamıştır.
Verilerin toplaması amacıyla, uygulama düzeyinde 8 Essey tipi sorudan
oluşan bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğin güvenirliği için, KR–20 güvenirlik
analizi yapılmış, analiz sonucunda testin KR–20 güvenirlik katsayısı 0.72
olarak bulunmuştur. Deney ve Kontrol gruplarının bilimsel süreç beceri
testleri arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını belirlemek için yüzde,
frekans ve t-Testinden yararlanılmıştır.
Araştırma sonucunda, her iki grup öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ön
test – son test puanları arasında anlamlı farklılığın olduğu görülmüştür.
Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri son test
puanları arasındaki ilişki incelenmiş, deney grubundaki öğrencilerin son test
puanlarının kontrol gurubundaki öğrencilerin son test puanlarından yüksek
olduğu görülmüştür.
Bu sonuçlara göre, işbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin fen
konularındaki bilimsel süreç becerilerini geliştirmeye yönelik etkileri için
önerilerde bulunulmuştur.

İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME İŞE GELENEKSEL ÖĞRENME GRUPLARI ARASINDAKİ FARKLAR:

Bütün grup çalışmaları işbirlikli öğrenme etkinlikleri
olarak değerlendirilmemelidir. Sadece
çocukları gruplara yerleştirerek birlikte çalışmalarını
istemekle, çocukların işbirliği yapacakları düşünülmemelidir.
Çocukların birbirine yakın oturmaları
ve onların bir grup olduğunu söylemeleri
işbirliğini sağlamamaktadır [11]. Açıkgöz'ün de
belirttiği gibi her küçük grup çalışması özellikle
okullarımızda uygulanmakta olan küme çalışması
da işbirlikli öğrenme değildir. İşbirlikli öğrenmenin
uygulandığı sınıflar, ne çocukların tek tek ya
da gruplar halinde yarıştıkları ne de sıralar halinde
oturup öğretmenleri dinledikleri ya da bireysel
çalışma yaptıkları yerlermr. Tersine işbirlikli sınıflar,
çocukların küçük gruplar halinde etkileşimde
bulunduğu, öğretmenlerin aralarda dolaşarak
gereksinim duyanlara yardımcı olduğu yerlerdir

kaynaklar:
http://www.okulonceciyiz.biz/showthread.php?t=13119
http://web.inonu.edu.tr/~efdergi/arsiv/Bozdogan.pdf
http://193.140.216.63/199917VES%C4%B0LE%20YILDIZ.pdf

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder